femke-jeroen.reismee.nl

mexico - guatemala

¡Ola iedereen!

Het is een hele tijd geleden... onze excuses :) we hadden het te druk met reizen en genieten :)

Hierbij toch nog een laatste update vooralleer minder dan een weekje weer gezellig thuis aan de kersttafel zitten...

Zowat een maand geleden zijn we dus geland in Cancun - Mexico. Vandaaruit trokken we naar het exotische eiland 'Isla Holbox', aan de Caraibische kust: witte stranden, palmbomen, verse zeevruchten... mmm :) Terug op het vasteland een typisch Mexicaansnatuurfenomeen, een cenote. Een ondergrondse holte in kalksteenbodemgevuld met zoet water... Meer info voor de geinteresseerden:https://nl.wikipedia.org/wiki/Cenote:) Daarna begonnen we aan onze grote brok Maya-cultuur: We bezochten de vindplaatsen Chichen Itza, Uxmal en Palenque. Imposant... Bij palenque zochten we ook nog even de natuur op en bezochten de wondermooie watervallen 'Agua azul', de fotootjes zeggen wellicht meer dan hoe we het hier kunnen proberen beschrijven :) Een laatste stop in Mexico was de gezellige stad San Christobal de las Casas. Naast rondslenteren in de stad bezochten we ook een naburig dorp waar de oude Mayacultuur nog steeds leeft. In hun kerk mochten we getuige zijn van voor ons zeer vreemde rituelen. Mensen knielend op n vloer bedekt met dennennaaldenvoor honderden kaarsen, luidop biddend, cola boerend om geesten te verdrijven en af en toe met een al dan niet levende kip over de kaarsen te zwaaien... dit alles onder het alziend oog van christelijke heiligen...

Onze reis ging verder naar Guatemala! Alweer een prachtig land, maar hier zijn afstanden relatief en slorpen de verplaatsingen een groot deel van onze tijd op...

Eerste stop: Lago Atitlan. Een chillbestemming aan een prachtig meer, omgeven door vulkanen. Daarna de bus op naar Antigua, naar het schijnt de mooiste stad van Centraal Amerika, en tevens de oude hoofdstad van Guatemala (en tevens van het oude koloniale Centraal Amerika). De hoofdstad is nu naar een beetje verder verplaatst omdat er steeds aardbevingen het gebied teisterden. De stad staat vol van ruines van kerken en kloosters... een pareltje :) Naast enkel kijken naar vulkanen besloten we er ook eentje te beklimmen en er de nacht op door te brengen. We beklommen de 4000m hoge, niet-actieve, Acatenango-vulkaan, slechts 2km van de actieve vulkaan El Fuego. De eerste dag klommen we 1500m tot aan ons 'basiskamp', de laatste uren door een regen van as, met dank aan onze vriend Fuego. Aan het kampvuur aan onze tentjes werden we elk halfuur getrakteerd op een schitterend schouwspel. Een vulkaanuitbarsting vlak voor onze neus, in het donker zagen we de roodgloeiende lava opspuiten en langs de bergflank naar beneden rollen... Zotte ervaring!! De volgende ochtend vertrokken we om 4u voor de laatste -en zwaarste- 200m klim. As wandelt niet zo makkelijk :), Gelukkig maakte de zonsopgang met alweer een uitbarstende Fuegoboven op de vulkaan alle inspanning, alle kou, en de slapeloze nacht meer dan goed :)

Hierop vertrokken we naar Semuc Champey: Heerlijk mooie natuur met waterbekkens die in elkaar overlopen, de grote rivier stroomt ondertussen ondergronds, onder de bekkens, verder en mondt aan het eind uitin een mooie waterval... we speelden wat in het water, lieten ons meedrijven op een rubberband, sprongen van een 8m hoge brugen verkenden ook een grottengang alzwemmendmet kaarslicht.

Verder Noordwaarts gingen we naar Livingston: Een dorpje bewoond door een mix van Indianen en Afrikanen, afstammelingen van slaven van weleer, enkel te bereiken door een boottocht over de Rio Dulce.Relaxte sfeer, beetje aan het strand gelegen, en een wandelingetje gedaan naar watervalletjes in de jungle.

Tenslotte bezochten we nog Tikal, een Mayavindplaats in het midden van de jungle. Een meer dan geslaagde combinatie van natuur en cultuur :) Brulapen maakten het plaatje compleet!

Ondertussen zijn we -nadat we Belize doorkruisten en op 1 dag 2 grensovergangen overleefden- opnieuw in Mexico, op onze laatste bestemming: Tulum. Nog een paar dagjes genieten van onze cabaña met zicht opde caraibischezee en z'npalmbomen :)

Het waren drie wondermooie maandjes, we hebben ontelbaar veel prachtige dingen gezien en zotte ervaringen beleefd, en hebben meer dan ooit genoten van elke minuut. En voor de curieuzeneuzen, we zien elkaar nu nóg liever dan voor we vertrokken :)

Tot in Belgie chicos!

mama van femke

ewel de laatste zin is de belangrijkste ;-) tot gauw !

Tine Waes

Prachtige verhalen... Tot snel eens!!

Stéphanie

Wij willen meer uitleg bij die laatste zin !!!