femke-jeroen.reismee.nl

lago titicaca en de jungle!

¡Ola amigos!

We zijn weer een grote week verder dus zullen we jullie nog es verwennen met wat Bolivia-nieuws!

Vanuit Cusco trokken we richting Copacabana, een dorp/stad net over de grens aan het Titicacameer. De busrit ging vrij vlot maar helaas samen met 4 andere toeristen aan de grens gedropt ipv 10km verder in Copacabana zelf... Maar bon, vlotte grensovergang en politie die ons na veel aandringen toch hielp aan gratis vervoer tot aan het centrum (koste bijna niets maar principekwestie he :)), en tegen 9u zaten we met een lekker ontbijtje aan het Titicacameer! Het meer zelf ligt op zo'n 3900m hoogte, (besneeuwde) toppen errond tot meer dan 6000m. Die middag bootje genomen naar Isla del Sol, waar we die avond genoten van een prachtige zonsondergang vanop de kam van het eiland waardoor we zowel uitzicht hadden op de zon aan de ene kant als op de rooskleurende besneeuwde bergtoppen aan de andere kant. Adembenemend!

De volgende dag het eiland van noord naar zuid doorkruist, mooi wandelingetje, heerlijk weertje.

Na het Titicacameer ging de reis richting La Paz. Een stad zoals we er totnogtoe nog geen zagen. In het hart van de stad krioelt het van de mensen op straat, marktjes en kraampjes overal, heel erg levendig dus :) Wel ook een stad waar verschillen tussen arm en rijk zeer duidelijk zichtbaar zijn.. De bovenstad, op een kille 4000m, de arme buurt met vnl inheemse bevolking, tov de warmere benedenstad 800m lager met de duidelijk rijkere vnl bolivianos van spaanse afkomst.

Na een verkenning in La Paz namen we een klein propellervliegtuigje (plaats voor 19 passagiers :)) naar de jungle! We stapten nog maar uit het toestel en de warme vochtigheid viel op ons. Dit werd een 5daagse toer waarbij we eerst de pampa's verkenden: een soort moerasachtig gebied rondom een centrale rivier waar we massa's kaaimannen, alle soorten vogels, aapjes, een of andere reuzeknaagdieren en een anaconda spotten, pirañas visten (en opaten) entussen roze rivierdolfijntjes zwommen (dus ook wel tussen kaaimannen en pirañas). Daarna trokken we echt de jungle in. Hier logeerden we bij een familie die daar effectief woont. Zonder veel comfort of elektriciteit. Echt wel een bijzondere ervaring om hier enkele dagjes deel van te mogen uitmaken in plaats van in een toeristische lodge te verblijven. Onze gids sprak dan ook enkel Spaans, maar gelukkig kunnen we dit ondertussen wel aan :)!

Een dagje waren we daar samen met een aardig hollands koppel (uitzonderingen bevestigen de regel:)), daarna hadden we de gids alleen voor ons :). We wandelden in de jungle zowel overdag als 's nachts, samen met zo'n echte jungleman (die vissen vangt door ze met z'n manchette dood te kloppen) voelde het zelfs veilig om dichtbij tarantula's en slangen te komen :).

De jungle was zeker en vast een onvergetelijke ervaring, je moet er wel veel liters zweet voor over hebben, een verfrissende douche in een waterval helpt eigenlijk maar 2minuten, het deed toch deugd om in La Paz weer uit het vliegtuig te stappen :).

En dan nu op naar de rest van Bolivia :)

¡Hasta Luego!

tante Titinne

Bedankt, stel het goed, ik kijk uit naar meer nieuws.

tante Titinne